maandag 28 december 2009

Web 2.0

'Web 2.0' was van begin af aan al een vaag begrip voor mij. Op internet kon ik allerlei informatie vinden rondom Web 2.0, maar nergens werd een duidelijke uitleg gegeven van begrip zelf. Nu blijkt: die is er ook helemaal niet! Onderzoek klaar.
Wat ik er van heb kunnen maken is het volgende: Web 2.0 is de tweede of nieuwe vorm van internet waarin mensen het internet op een andere/nieuwere manier zijn gaan gebruiken. Waar internet eerder enkel werd gebruikt voor het vinden van informatie op websites (web 1.0) en de mensen slechts consument waren, zo onderhouden de mensen tegenwoordige hele sociale netwerken via internet waar zij zelf een actieve bijdrage en daardoor zowel consument als product worden. Waar we eerder zelf filmpjes keken op internet, zetten we ze er nu zelf ook op. Van 'only read' naar 'read/write', van web 1.0 naar web 2.0.

Ik blijk zelf dus ook al een web 2.0'er te zijn, dit wel in kleine mate. Ik heb hyves en FaceBook, en ik kijk wel eens op Youtube en zoek informatie via Wikipedia. Niet te vergeten dat ik alles wat ik per dag doe netjes bijhoud in mijn blog natuurlijk. Hier houdt het verder wel een beetje mee op. Vandaar dat ik vandaag verder eens ga onderzoeken wat er allemaal nog meer voor web 2.0 toepassingen zijn, zoals Twitter, Flickr, LibraryThing, MySpace, Habbo Hotel, ActiveWorlds, Second Life en misschien ook nog wel toepassingen die ik zelf kan ontdekken.

1 opmerking: